Woord vooraf

Een blog over de Agion Oros (Athos), de Tuin van de Moeder Gods, het spirituele centrum van het oosters-orthodoxe christendom.
En dus ook over kloosters, pelgrimeren en ikonen. (Tekst in geel bevat een link)
Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Abonneer u onderaan deze pagina.

zaterdag 24 december 2011

87 - EEN NEDERLANDER OP DE AGION OROS

Op mijn voortdurende zoektocht naar verhalen van landgenoten over de Heilige Berg Athos vond ik in het Reformatorische magazine Terdege het verslag van Lambert van der Aalstvoort aan. Hij reisde in 1987 naar de Agion Oros en schreef over zijn ervaringen een artikel:

Op 'pelgrimstocht' langs de kloosters van Athos. Gastvrijheid is er, maar geldt beslist alleen voor mannen. 

Vanwege het auteursrecht mag ik het artikel slechts heel beperkt citeren. Hij schrijft ondermeer:
...Daarom liet ik me opnemen in een groepje ervaren Athosgangers en volgde hen in een urenlange mars over smalle rotspaden naar een van de meest nabij gelegen kloosters het tiende eeuwse Xeropotamou. De ligging is indrukwekkend en spectaculair gebleven, maar het klooster zelf is nog slechts een schaduw van wat het was in de roemrijke tijden die zijn historie gekend moet hebben.  Lees het hele artikel hier.
Zie voor de foto's: Terdege, 16 september 1987, 25-28