Woord vooraf

Een blog over de Agion Oros (Athos), de Tuin van de Moeder Gods, het spirituele centrum van het oosters-orthodoxe christendom.
En dus ook over kloosters, pelgrimeren en ikonen. (Tekst in geel bevat een link)
Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Abonneer u onderaan deze pagina.

zondag 15 januari 2012

99 - VOORMALIG JOURNALIST NU ASKEET OP DE AGION OROS

Op de zuidwestelijke helling van de 'Agion 'Oros, vanaf zo'n 400 meter boven de zeespiegel leven en wonen de erimiten en asketen. Het gebied, Karoúlia en Katounákia, wordt de 'Woestijn' ('Erimos) genoemd vanwege de harde levensomstandigheden.

 In een grot van de 'verschrikkelijke' Karoúlia op de 'Agion 'Oros verblijft in de zomer de Servische monnik vader Serafím. Omdat de winters bijzonder streng zijn leeft hij de rest van het jaar in een houten huisje buiten de nauwe grot die slechts voor één persoon ruimte heeft. Vier planken en een kleed zijn genoeg om te slapen, zo vertelde hij.

                                                                     Karoúlia, juli 2010
                  
Vader Serafím, vader van een 16 jaar oude dochter, studeerde ekonomie en werkte daarna als journalist voor de televisiemedia. 'Hetgeen ik geloofde in mijn religie, had geen enkel verband met hetgeen ik deed als journalist, twee tegengestelde wegen met verschillende waarden', zei hij. 'Hier bid ik voor mijn dochter en mijn vrouw, ik heb ze niet in de steek gelaten. Geestelijk ben ik bij hen. Ik werd verliefd op de Drieëne God. Zo zullen we er allemaal voordeel van hebben', merkte hij karakteristiek op.


Vader Serafím is erg groot en een imposante verschijning. Hij leeft geheel alleen op een steil gedeelte van de Karoúlia. Hij zegt echter: 'Ik leef niet alleen hier, ik heb veel gezelschap'. En als men hem vroeg: 'Wie?', antwoordde hij: ' De duizenden engelen die je alleen ziet waneer je werkt voor de ziel en niet voor het lichaam, het vlees dat we onderhouden met enige goederen die ons de Algoede aanbiedt'.

'Op een dag had ik absoluut niets te eten, en zie het wonder: ik zie een adelaar met zeer hoge snelheid naar mijn grot komen en ik zeg bij mezelf wat zal hij met zich meebrengen.....Ik had een slechte gedachte. Maar toen hij dichterbij kwam, merkte ik dat hij iets vasthield. Het was verse vis! Nou, daarmee kwam ik de dag door.', benadrukte vader Serafím.

                                                                    Karoúlia, juli 2009

Giórgos Theocháris, schrijver van het bovenstaande, maakte ook filmbeelden van het harde leven van de asketen in de Karoúlia:




Bron: Agioritikóvima.gr