Woord vooraf

Een blog over de Agion Oros (Athos), de Tuin van de Moeder Gods, het spirituele centrum van het oosters-orthodoxe christendom.
En dus ook over kloosters, pelgrimeren en ikonen. (Tekst in geel bevat een link)
Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Abonneer u onderaan deze pagina.

dinsdag 19 maart 2013

225 - DE (EERSTE) DRIE DAGEN VAN DE GROTE VASTEN OP DE AGION OROS

Contemplatie, ontzag, onophoudelijk gebed op Athos 

Biddend in hun kellí, met strenge vasten en deelname aan de langdurige kerkdiensten van de Heilige Kloosters, Skítes en vijfhonderd Kelliá, Kalíves en Isichastíria, zo zullen de vaders van de Agion Oros een begin maken met de Grote Vasten. Dit ritueel volgen ze overigens al tien eeuwen.

De meeste monniken onthouden zich van alles, tot aan water toe, en nemen een volledig 'niet eten' in acht, tot woensdagmiddag. Anderen voeden zich weer, al naar gelang ieders vermogen,  met weinig beschuit en gedroogd fruit. Terwijl, volgens informatie van Agioritikó Víma tot aan Schone Maandagmiddag zelfs geen water is toegestaan. Ondertussen zullen de vaders tot de volgende woensdagmiddag ook geen telefoon beantwoorden.

Gedurende de Grote Veertigdagentijd op de Agion Oros is er de hele week van maandag tot vrijdag één maaltijd per dag, met voedsel zonder olie, om drie uur 's middags. Alleen op zaterdag en zondag is voedsel met olie en een klein beetje wijn toegestaan.

Het ritueel van de Grote Vasten maakt strenge vasten, veel buigingen en berouw en nog meer gebed, in de kerk of in de kellí, noodzakelijk. Acht tot tien uur, van de vier en twintig, is men in de kerk aanwezig. Veel gesprekken en communicatie wordt vermeden.

Die systematische oefening in de Grote Vastentijd maakt volgens de kerkvaders, en in het bijzonder de Heilige Ioánnis Chrisóstomos, de demonen hevig jaloers, zo zeer, dat de monniken veel en grote verzoekingen moeten doorstaan.

De effecten van het vasten geven aan elke strijdende trouw de gelegenheid zijn passies te verminderen en daarmee de genade en de zegen van God aan te trekken.
(Weergave/vertaling: Vasílis)

Bron: Giórgos Theocháris, in Agioritikó Víma, maandag (Schone Maandag) 18 maart 2013